Hur laddat som helst efter Vätternrundan. Lite besviken då jag inte klarade gå i mål med min klunga men nöjd med energi nivå de sista 9 milen. Efter en bra tränings vecka innan midsommar som innehåller: 2 mil tempo på 40 snitt onsdag kväll och det var ett välkommet besked att jag kan cykla fort iaf på min tempohoj. Torsdag var det mini triathlon i Lammhult där jag slog förra årets tid. Fredag blev det 10 mil tempo till Karlshamn i 36 snitt och lördag 11 mil hem i 33 snitt i kall och blåsigt väder efter en lite teknik pass i Långasjön. Sedan var det lättare träning under veckan och jag kände mig 100% toppat och redo för helgens utmaning.

Redan på torsdag började folk prata om vatten temp och vädret. Försökte inte fundera på det. Simning i 12-15C gör mig inget men allt under full distans simning är inte bra för mig. Det längre vi simmar desto större fördel över icke simmare jag får. Att simma i 25-30 minuter tar inte mycket på krafterna.

Körde upp till Vansbro med förhoppning av simning. 6+ timmar ensam i bilen är inte riktig min grej så det blev en hel del godis och musik. väl på plats började jag att mentalt förbereda mig för ett duathlon då vatten temp var under 15 och väderprognosen visade 8-10 i luften.

Efter en pasta middag med familjen Molin var det dags för Pre-race möte. Bra stämning men inget nytt då all info fanns i PM. Hem till stugan och kontrollera tri-låda. Allt ser ut ok. Fixa tre flaskor och sedan lägga mig.

Upp kl 07, sortera tri lådan en extra gång, kolla på vädret, laga pancakes till frukost och packa bilen. kl09 körde jag in till stan…..

Kl10 kom besked definitiv ingen simning. 🙁 men OK. Jag är här för att pressa mig och utan simning bli det klart tuffare men det skulle kräva mycket för mig att inte starta en tävling.

Mellan kl 10-12 träffades jag ganska många funbeatare. Kul att få prata med er irl. Tyvärr är jag inte så bra med ansiktet och namn men jag uppskattar att ni tar er tid att prata med mig.

Kl11:30 ut till växlingsområde. Har bestämt att springa löp 1 med min vardagsskorna och spara min asics till löp 2. Göra iordning lådan så jag kom åt cykel skorna, glasögon och handskar. Utöver min tri-dräkt valde jag att har armvärmare, väst och löpbyxor på under hela loppet.

Kl12:00 gå starten. Jag hade gärna sprungit på 5:10-5:15 men man bli dragen med alla andra och det bli hårdare löpning än förväntat. Jag som brukar springa på asfalt fick kämpa runt en lerig terrängbana. Det var ca 1km asfalt + 4km terräng och ca 1km asfalt.

In på T1 med 4:59 snitt över 6km. Pigg men sliten i höger knä. Vid 3-4km trampade jag snett på en “pinnebror”. Hade varit bättre att bara trampa i vatten.

277 plats efter löpning tid 29:51. Som sagt för snabbt för men ok vi kör på.

T1 – långsam och säkert tar jag av mina löpskor och på med cykelkorgar, bandana, handskar och hjälm. 2:27 och upp till 209 plats.

Cykling – bra med tätort i början. Då kunde jag lätt komma igång med händer på styret under 2-3 km. Efter bilprovningen gick jag ner i attack mode och körde på som aldrig innan. I den stunden hade jag ingen aning om hur långt efter jag var, och hur många var framför mig, men det var definitivt mer än de 6 som slog mig på simningen förra året 😉

Väldigt snabbt kunde jag ser många cyklister grupperat 4-8st. Jag kunde inte sakta ner till deras tempo så jag tog ett beslut. Gå till vänster och trampa till där inte finns någon mer att ligga efter. ZOOM ZOOM!

Jag var så pigg, så glad, bekväm och “in a zone”. En efter en gick jag om folk. Pga regn och imma på min glasögon kunde jag inte se alla ansikten tills det var försent att heja på. Första varv kändes bra. Drack nästan 50cl. Tog en ny flaska och en gel vid vändpunkt 45km. Känner mig stark men reagerar till, det var min första gel. Shit. Det skulle har varit en varje 30min. Svårt att se klockan och cykeldatorn på grund av regn. Bestämde mig att ta det lite lugnare till nästa vändpunkt. Vid 67km tog jag en gel till. Och gasade på igen. Det blir färre och färre framför mig och de siste 8-12 km var vi 3 st in till växling.

Cyklade upp till 46 plats med tiden 2:27:50 och 30 snabbaste herr tid. Bara Åsa Larsson cyklade snabbare än mig på damsidan.

T2 – jobbigare då jag vill byta till torra strumpor. Avdomnade tår gjorde det lite jobbigare. Efter 2:53 var jag ut på löpbana. Tappade två placeringar. Men att ha nya torra strumpor var värt det.

Löpning – börja bra.

Ingen toa i växlings område så jag var lite kissnödig i de första 5km. På väg ut till den första vändpunkt efter 2.5km kändes det för bra. Hade mål att spring på 5:30 och var nere på 5:10-5:15. Fick en hel del Peo på löpband och tänkte jag försätter i denna tempo och ser vad som händer. Klämde in en gel vid 3km och en till strax efter 6km. Vid 10.5 km hade jag ca 56-57 min inklusive en kisspaus vid 5-6 km.

Ute på andra varvet började jag känna av de första 6 km löpning och jag kanske jag cyklade för hårt. Men upp till 16 km kunde jag hålla ett bra tempo och en tid runt 5:00 var inte omöjligt.

När jag gick över bron och saktade ner för att ta vatten blir plötsligt allt bara svart. Höger knä tappade allt styrka och jag bara kollapsade framför vätskastation. Pinsamt tycker jag. Det tog 15-20s innan jag var upp på benen igen. En funktionär hämtade Cola och en bar för mig. Under 3-5min vilade jag där. Tog en till bar och gick sedan 400-500 m innan jag kunde lunka igen. Även om det är så otroligt roligt att ha så många vänner ut på banan som hejar på blir jag rätt så deprimerad av att inte kunna springa. Efter den sista vändpunkten och en bar till kunde jag jogga i mål. Löptid 2:06:25 bara 4 min långsammare än förra året men 16 min långsammare än min måltid.

Jag kom i mål på 5:09:26 och plats 177 av 415 bland herrer och 191 totalt av 514.

Väldigt besviken att vi inte fick simma, trist med regn och så mycket omkörning på cykel så jag inte fick följa min matschema. Men jag går från Vansbro med mer erfarenhet och vet att jag tränar bra och att jag behöver ändra min Kalmar raceplan utan bara bli bättre på att följa den.

Inspelning kan ni hitta här:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=37243257

Stort grattis till alla som tog sig i mål. Och till de som bröt tänk inte så mycket på det utan ta på dig Larssons lärarens och du blir starkare nästa gång.

by Ryan Provencher

7 July 2014

Leave a Reply