Vi har låtit en av våra medlemmar, Niklas Emegård, vara vår testpilot under sexton veckor av nyöppnade Aktivitus Stockholms test- och träningscenter. Niklas kommer att få individuellt träningsprogram och har genomgått olika tester före träningsprogrammets början som kommer att följas upp vid programmets slut. Ni kan följa hans resa här.

Planen var egentligen att jag skulle börja med mitt träningsschema den första januari, men i samråd med Johan på Aktivitus så kom vi överens om att jag skulle börja när det passade i Januari istället.

Det här beror på att jag åkte ner till Chamonix på kort varsel för två veckors återhämtning och träningsläger på längdskidor. Därför var det svårt att under den tiden få in någIMG_20150103_202517on substansiell triathlonträning. Det blev en fin tid i chamonix och jag hann med både toppturer, utförsåkning och längdskidåkning. Längdskidåkningen är lite speciell i Chamonix då den klättrar på bergväggen utmed skidbackarna, på 15 km fick jag ihop 700 höjdmeter. Så det var bra benträning. Kvällarna tillbringades i poolen i sportcentret, att simma intervaller på hög höjd är en ganska intressant upplevelse.

Nåväl, nu har jag i alla fall fått mitt träningsschema som bygger på mina ambitioner de tester som jag gjorde på Aktivitus i December. Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är väldigt imponerad. Schemat känns mer genomarbetat och personligt än träningsplaner och scheman som jag sett från andra coacher.

I princip så består det av tre olika delar. Den första delen är en presentation av de pass som ingår i träningsupplägget. Detaljerade beskrivningar av varje pass, hur de skall utföras perfekt, syfte och mål med varje pass. Den här delen har antingen varit väldigt översiktlig eller saknats helt i andra upplägg som jag har sett.

Del två, är mer goda råd om träning i allmänhet. För en van motionär är det mestadels gammal skåpmat, men det är fint att det finns med, jag antar att Aktivitus har en ganska bred målgrupp och vissa saker skadar inte att återupprepas. T ex så är det första som nämns i träningsråden: Återhämtning. Föredömligt tycker jag.

Sist kommer mitt personliga veckovisa upplägg. Även här känns det genomarbetat och genomtänkt. Johan har tagit stor hänsyn till mitt personliga liv. Egna fasta pass som jag redan har inplanerade och framförallt, det faktum att jag är varannanveckaspappa och därför har begränsade möjligheter att träna varannan vecka. Passen ligger inte heller inplanerade per dag utan har mera karaktären: “Den här veckan ska du göra de här passen”. Med detta finns det väl både för och nackdelar, vissa vill bli detaljstyrda och slippa tänka, själv är jag mera sån som vill kunna detaljplanera själv och att lägga passen i rätt ordning är faktiskt inte rocket science. Jag är överty20150126_170828gad om att Aktivitus ställer upp med mer detaljerad planering om man så önskar men för min del så passar det här utmärkt.

Det var det om träningsschemat. Men man blir ju inte snabbare bara för att man fått ett proffsigt schema. Nu börjar min del av arbetet….

9 February 2015

Leave a Reply