VM i Multisport/Adventure Racing avgjordes 9-17 november i Ecuador med tre svenska lag anmälda. Triscore fick chansen att prata med Johan Hasselmark som tävlade för svenska – Swedish Armed Forces Adventure Team.

 

Hej Johan, gratulerar till 9:e platsen  i ARWC 2014.

Tack!

För de som inte är insatta i multisport. Vad är ARWC 2014 och berätta lite om tävlingen?

Multisport är ett brett begrepp och som det låter så omfattar det tävlingskombinationer av olika sporter och discipliner. Internationellt ingår exempelvis triathlon i begreppet multisport. En omfattning som jag verkligen gillar. I Sverige är multisportbegreppet mer snävt till att omfatta tävlingar som i huvudsak består av löpning, mtb-cykling och paddling. Ofta uppblandat med repmoment, simning, swimrun, inlines etc. Det mesta utanför asfalten.

Adventure RacSAFAT_djungeltrekk (1)ing är en del av Multisporten och karaktäriseras av längre tävlingar med i regel mixade lag om fyra. Just ARWC 2014 (Adventure Racing World Championships 2014) är VM i Adventure Racing och finalen på Adventure Racing World Series – Den just nu ledande världsomspännande tävlingsserien I Adventure Racing. Tävlingarna i serien är mellan 40-110mil och 4-8 dygn i tävlingstid. De flesta av tävlingarna är non stop, dvs. första laget imål vinner där lagen själva väljer hur de vill disponera vila och sovtider mm. Tävlingsklockan går oavbrutet.

Sportens karaktär är extremt komplex. Från det enkla – individernas atletiska prestationsförmåga och uthållighet, till det oändligt komplexa – lagarbetet, fötter, hälsa, navigation, sömnbrist, logistik, utrustning som havererar, disposition av laget etc. Sannolikt den mest komplexa existerande tävlingsformen. (Inom konditionsidrott får jag nog tillägga. Det finns säkert någon obskyr avart av cricket eller liknande där ute….)

Just ARWC 2014 gick i Ecuador. Världens rikaste land på biologisk mångfald med höga berg (Anderna), Regnskog (Amazonas) och diverse annan djungel och kustklimat under Ekvatorn mot Stilla Havskusten. Tävlingen startade på över 4000m höjd vid vulkanberget Antasani för att sedan ta oss ner till Amazonas, därefter tillbaka över Anderna och ut mot Stilla Havskusten. Totalt 700km med Cykling, löpning/trekking, paddling och en mindre del repmoment och klättring.

 

Ni, Swedish Armed Forces, blev bästa svenska lag. Berätta om vilka ni är i laget och vad ni har för olika uppgifter och bakgrund?

Det är en framgång för oss att bli bästa Svenska lag. Laget Swedish Armed Forces Adventure Team startades i konkret form i slutet av sommaren, efter en tids förberedelser. Det är ett helt nytt lag men den samlade erfarenheten av Multisport och Adventure Racing i laget är nog en bra bit över 50 år. Lagets medlemmar har sin bakgrund från andra mycket framgångsrika Svenska lag som FJS Adventure Racing, Sweco och AXA-Adidas (nuvarande Peak Performance).

Kort om oss iSAFAT_lagbild VM-laget:

– John Karlsson, lagkapten, ’materialansvarig’ (perverst intresserad av utrustning och prylar), tävlingstaktik. John arbetar till vardags som officer på K3.

– Malin Hjalmarsson, för god ordning, växlingar (exem
plariskt bra) och sjukvård. Hon är Plutonschef för sjukvårdspluton på Livgardet.

– Jari Palonen, ersättare i laget på kort varsel för Emil Dalqvist och den som började med Multisport tidigast av oss alla (1998). Jari skriver för övrig Sveriges mest underhållande sportblogg på Outsideonline.se

– Jag själv som håller i navigeringen och tillsammans med John tävlingstaktiken. Är reservofficer på K3/FJS och entreprenör.

 

Du tävlade med Laget för första gången i en av världens tuffaste tävlingar. Hur kom det sig?

Innan VM körde vi Multisport-SM som vi vann. Jag och John vann även den danska 24h-tävlingen Expedition Bornholm. Anledningen till min plats i laget är en kombination av erfarenhet, track record och militärt engagemang som reservofficer. Innan jag blev tillfrågad hade jag helt tänkt bort att fortsätta med långa Adventure Races. Men, det är det här som jag helt klart tycker är roligast. Det är ett otroligt bra lag med stor potential. Med våra förutsättningar kunde jag inte tacka nej. Så, jag får väl erkänna att jag är tillbaka i AR-träsket.

 

Hade ni någon kontakt med det andra svensklaget Team Peak Performance under tävlingen?

Ja, vid ett flertal tillfällen möttes vi under tävlingen. Vi Svenska lag är ’bästa konkurrenter’, dvs. mycket goda vänner men vi vill ju givetvis slå varandra.

 

Varje multisporttävling skiljer sig lite från andra beroende på geografin där tävlingen går. Vilka moment ingick i årets tävling.

I år var det ett ganska renodlat VM med löpning/trekking, cykling, paddling och kortare repmoment (passager på gamla hängbroar i djungeln mm.) Inga udda discipliner. Dock var sträckorna väldigt långa och krävande. Ihållande tufft och i en miljö som är långt ifrån vår ’hemmamiljö’.

Vilket moment var er styrka och vilket blev svårast?SAFAT_singelblad

Vi gjorde bra cykelsträckor och i huvudsak bra navigering. Vi förväntade oss att vi skulle vara bra på att paddla, men paddelsträckorna blev bedrövligt dåliga. Tidigt på den första paddelsträckan som innehöll forspartier i klass II-III gick en av våra kajaker sönder och vi hade av tre paddlar(!). Vi tappade mycket tid på att tömma den trasiga kajaken under sträckan och tre av oss fick paddla singelpaddel med vingblad ;). Paddlarna fick vi även leva med under den sista sträckan med paddling.

Ni höll på och tävlade i nästan sex dygn.  Fick ni någon vila?

Jag tror vi gick imål på 5 dygn och 20h(?). Har inte kollat resultat utöver att vi kom 9:a. Tävlingen innehöll åtta obligatoriska vilo-/stopptimmar som vi var tvungna att ta ut på vissa växlingsplatser. Tror att vår totala sovtid på nästan sex dygns tävlan hamnade runt 6-8h. Så lite vila fick vi. Vila och sovtid är en fin balansgång som utgör en viktig tävlingstaktisk ingrediens i AR-sammanhang. Stannar man förlorar man tid, men samtidigt måste lagen få tillräckligt med sömn för att klara av att ta sig framåt.

Tävlingen gick i Ecuador som är känt för sina höga vulkaner och tropiska regnskogar. Vilket var tuffast att hantera, värmen och luftfuktigheten eller höjden?

För oss var det helt klart höSAFAT_preracejden. Vi hade rätt stora problem med höjden inledningsvis i tävlingen. Värmen var mildare än väntat. Sträckorna genom djungeln tog dock ut sin rätt. Det blir inte mycket variation för huvudet att gå genom djungel en hel natt. Allt ser i princip lika ut.

Hur tränar man för att förbereda sig inför en sådan här tävling?

Vi har hållit på i många år och har över tiden byggt upp en slitstyrka och hårdhet i kroppen som gör att vi klarar av tävlingarna hyfsat välbehållna. Själv tänker jag på att alltid försöka träna på ytterligheterna. Vi måste ha en hög atletisk förmåga (för att hålla en god marginal till ’taket’ under tävling), så den vardagliga träningen är traditionell konditionsidrottsträning. För min del har jag begränsat antal träningstimmar i veckan så jag prioriterar intensiv och teknikorienterad träning. De längre passen gör vi betydligt längre och tyngre än de flesta andra idrotter för att just anpassa oss till tävlingsbelastningarna. Alla träningspass som är halvhårda och halvlånga försöker jag hålla mig ifrån.

En naturlig del av förberedelserna är givetvis lag
arbetet, utrustning, energiplanering, logistik, kartrek etc.

Om man ska ge sig in i sporten måste man se det som ett långsiktigt projekt. Det tar minst ett år för att bli hyfsad per disciplin. Det behövs även några år för att få kroppen att klara belastningarna. Som tur är blir man senior vid 35 år när de flesta andra konditionsidrotter per automatik sorterar in en som veteran 😉

Team NZL Seagate vann tävlingen ganska komfortabelt. Vad är det som gör dem så bra?

Det kan nog se ut som att de vann komfortabelt, men de hade inte heller någon självklar resa. Deras navigatör var dålig de två första dygnen, så de har också kämpat. Tidsdifferenserna är stora i sammanhanget eftersom våra tävlingstider är långa. I detta fall klarade de undan en ’darkzone’ (En paddelsträcka som ej var tillåten att göra under mörker), där de flesta andra lagen fastnade och tappade 11h. Sen var det en otydlig regelsatt vägvalsinstruktion som gjorde att alla lag utom tre (däribland Seagate) fick fyra timmars strafftid. Seagate skulle sannolikt ha vunnit ändå, men tävlingen i täten skulle nog ha blivit mer spännande utan strafftiderna. Nu fick de en komfortabel ledning som de kunde hålla in i mål och diktera racet.

Seagate är ett otroligt komplett lag med en gedigen erfarenhet och rutin. De har en bra lagplattform och bra resurser. Framgång i sporten är beroende av rätt beslut, disponering av laget, terrängkännedom, navigation mm. Erfarenhet är en otroligt viktig parameter i sporten.

Nu är det dags för hemresa och om några veckor så öppnar du ett Aktivitus testcenter i Stockholm. Hur hinner du med allt?

Haha! Det går för att jag tycker att allt är otroligt roligt. Men, jag är inte ensam i båten med varken tävlande eller att öppna Aktivitus i Stockholm. Jag har den stora förmånen att arbeta med duktiga och pålitliga människor. Det är viktigt. Sen har jag världens bästa fru också som supportar mitt tävlande och klarar av att hantera hemmaplan med jobb och allt när jag är borta. Det blir en del att ta igen när man kommer hem…

Angående Aktivitus är det precis som alla projekt och uppstarter – fullt av utmaningar. Men, vi håller planen. 1 december öppnar vi på Råsundavägen 12 i Solna (Haga Norra). Vi har fått en otroligt bra respons och december är redan så gott som fullbokat. Vi ser verkligen fram emot att komma igång!

Följ laget på FB – Swedish Armed Forces Adventure Team

Läs mer om Aktivitus på Aktivitus.se

Tack för din tid och vi önskar dig en trevlig hemresa men först vill vi veta. What´s your triscore?

Vet inte 😉 Jag får registrera mig och se vad jag får!

 

Bilder: Andreas Strand

20 November 2014

Leave a Reply