Efter en lite trög start på våren så har jag nu tränat cirka femton veckor enligt schemat som jag fick från Aktivitus.

Schemat jag fick var inte detaljerat med exakt vilket pass jag skulle köra varje enskild dag utan snarare ett antal nyckelpass som jag skulle klara av varje vecka. Detta har gjort det enklaIMG_20150404_185254re för mig att planera min träning på egen hand men inte nödvändigtvis ett upplägg som passar alla.

Johan på aktivitus har också tagit stor hänsyn till min redan befintliga träning och pass som jag gärna ville behålla. Som till exempel Le Peloton på onsdagsmornar och min lunchlöpning med kollegorna på jobbet på torsdagar.

Vad är då skillnaden? Vad har aktivitus bidragit med? På testerna visade det sig ju att jag har god uthållighet men trots att jag är någorlunda snabb på cykeln så saknar jag väldigt mycket styrka i benen. Mina tröskelwatt var på en ganska dålig nivå med tanke på hur mycket jag väger.

Den största skillnaden från tidigare är att kvalitén på min träning har höjts betydligt. När alla andra har stuckit ut på sina traditionella vinterdistanser så har jag haft intervaller på schemat. Hårda,  korta eller lite längre tröskelintervaller.

Jag har upplevt det som ganska jobbigt,  att varenda pass jag kör ska vara ett intervallpass och det har inte alltid varit lätt att motivera mig att sätta mig på trainern och köra stenhårt ytterligare en kväll när benen egentligen bara vill köra en timme lugnt. Å andra sidan sa jag till Johan att jag ville att passen skulle kännas ordentligt eftersom jag begränsad tid att träna.

Johan har även passat in passen utifrån mina förutsättningar som varannanveckaspappa och lagt in “naturlig periodisering” i träningen.IMG_20150301_142826

Ett av mina delmål som coachingen syftade till har jag redan uppnått och det var att åka Vasaloppet på en acceptabel tid. Jag valde i ett sent skede att åka öppet spår istället på grund av logistik och kom i mål på söndagen med en tid på 6:30. Med tanke på att det var motvind och nysnö så är jag mycket nöjd med den tiden.

Jag har också hunnit med ett oplanerat träningsläger på Mallorca och där kändes benen ovanligt pigga för säsongen.

Hur har det gått med cyklingen då? Har jag blivit starkare? Ärligt talat så vet jag inte, men nu drar säsongen igång och ett av mina mål var att jag skulle kunna sitta med fint i en H40 klunga på cykeln. Jag återkommer med rapport om det när jag väl har lyckats passa in en tävling i mitt varannanveckasschema.

28 April 2015

Leave a Reply